Kontakt
Przedszkole Publiczne Nr 1 Stokrotka w Mrągowie

KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 1 „STOKROTKA” W MRĄGOWIE

miesiąc temu

 

 

 

 

 

 

KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU

PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 1

„STOKROTKA” W MRĄGOWIE

NA LATA 2025/2026- 2027/2028

 

 

 

 

 

 

 

 

PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z dn. 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2023 r., poz. 900).
  • Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 ro systemie oświaty (DzUz 2022 r. poz. 2230). 
  • Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (Dz. U. z 2017r., poz. 356).
  • Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek  (Dz. U. z 2020 r. poz. 2198).
  • Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1551 oraz z 2021 r. poz. 1618).
  • Statut Przedszkola Publicznego Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie.

 

KILKA SŁÓW O „STOKROTCE”…

Przedszkole mieści się przy ulicy Brzozowej 7A. Znajduje się, w dużym jednopiętrowym budynku, położonym na wzgórzu, w sąsiedztwie parku miejskiego. Posiada duże, jasne, przestrzenne sale. Meble i kąciki zainteresowań  oraz zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Placówka jest dobrze wyposażona w pomoce dydaktyczne, co pozwala na realizację przyjętej Koncepcji funkcjonowania i rozwoju przedszkola.

Jednym z atrybutów „Stokrotki” jest ogród przedszkolny. Teren bogaty w różnorodną roślinność, podzielony jest na 7 mniejszych powierzchni, wyposażonych  w atestowany sprzęt, dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

WIZJA PRZEDSZKOLA

Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby. Poprzez szereg działań kształtuje u dzieci umiejętność budowania prawidłowych relacji międzyludzkich, opartych na przywiązaniu i szacunku do własnego kraju i regionu, na tolerancji wobec innych, w powiązaniu ze środowiskiem społeczno-kulturowym i naturalnym. Wyposaża dzieci w umiejętności, sprawności i wiedzę, które pozwolą im sprostać wymaganiom szkolnym.

MISJA PRZEDSZKOLA

W naszym przedszkolu zapewniamy dziecku opiekę, dbamy o bezpieczeństwo fizyczne
i psychiczne. Wspieramy rozwój dziecka, rozpoznajemy i zaspokajamy jego potrzeby edukacyjne, umożliwiamy rozwój talentów i zainteresowań, promujemy zachowania przyjazne przyrodzie, uczymy szacunku do własnego dziedzictwa kulturowego, systemu wartości, zwyczajów i tradycji. 

Cele przedszkola:

  •    przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa,
  •    procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej  koncepcji pracy,
  •   w przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów     edukacyjnych,
  •    przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa,
  •    przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego,
  •    działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci,
  •    dzieci nabywają wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie,
  •    przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa,
  •    zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie przedszkola.

Cele szczegółowe:

  • stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka zgodnie z jego indywidualnymi możliwościami,
  • kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej, koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach,
  • rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z rówieśnikami i dorosłymi,
  • rozpoznanie potrzeb opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych dzieci
    i zastosowanie odpowiednich form pracy,
  • wnikliwe obserwowanie i analizowanie postępów dzieci,
  •  zapewnienie szczególnych form wsparcia pedagogicznego tym, którzy go potrzebują,
  • troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
  • kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody i poczucia odpowiedzialności za nią,
  • kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej oraz postawy patriotycznej.

PRORYTETY PRZEDSZKOLA NA LATA 2025/2026 – 2027/2028

  1. Działania ekologiczne.
  2. Działania regionalno- patriotyczne.
  3. Działania wpływające zdrowie i rozwój ruchowy.
  4. Działania rozwijacie  umiejętności matematyczne.  
  5. Działania wspierające rozwój dzieci, w tym dzieci z niepełnosprawnościami.

 

DZIAŁANIA EKOLOGICZNE

Edukacja ekologiczna w przedszkolu zakłada dostarczenie dzieciom możliwości poznawania przyrody min. poprzez aktywny i bezpośredni kontakt z nią i jej zjawiskami, w czasie którego dzieci obserwują, badają i eksperymentują.

Celem działań ekologicznych jest kształtowanie postaw proekologicznych, rozumienie roli czystego powietrza, wody dla prawidłowego rozwoju roślin, zwierząt i ludzi. Wyrabianie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno – zdrowotnych, propagowanie zdrowego stylu życia. Rozbudzanie w dzieciach z jednej strony sumienia ekologicznego, z drugiej zaś wrażliwość na piękno i bogactwo natury, a także kształtowanie umiejętności i chęci działania na rzecz środowiska.

Formy działań ekologicznych obejmują:

  • realizacja programu „Każdy przedszkolak mały i duży dba o przyrodę i przyrodzie służy”,
  • podejmowanie i propagowanie działań ekologicznych,
  • organizowanie imprez o charakterze proekologicznym na terenie placówki i miasta,
  • udział w imprezach promujących poszanowanie przyrody organizowanych
    w środowisku lokalnym,
  • opracowanie artykułów i ulotek o tematyce ekologicznej.

DZIAŁANIA REGIONALNO- PATRIOTYCZNE

Celem działań regionalno- patriotycznych jest:

  • poznanie własnej kultury regionu, dziedzictwa narodowego, wartości narodowych,
  • rozwijanie w dziecku poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
  • kształtowanie postawy zaangażowania w sprawy środowiska, w którym dziecko żyje.

Formy działań obejmują:

  • realizacja programu regionalno- patriotycznego „Mały przedszkolak – Wielki patriota”,
  •  nabywanie wiadomości o regionie, w którym dziecko mieszka – historia, zabytki, ciekawe miejsca;
  • nabywanie wiadomości patriotycznych;
  • kształtowanie miłości, szacunku i przynależności społecznej, postawy patriotycznej oraz tożsamości narodowej i regionalnej;
  • wzmacnianie więzi rodzinnych;
  • rozwijanie i wzmacnianie aktywności dziecka w środowisku lokalnym, rodzinnym.

 

DZIAŁANIA WPŁYWAJĄCE NA ZDROWIE I ROZWÓJ RUCHOWY

Celem działań jest:  

  • kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych - propagowanie zdrowego stylu życia.
  • rozwijanie sprawności ruchowych poprzez tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka.  

 

Formy działań obejmują:

  1. Organizowanie działań sprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu poprzez:
  • prowadzenie systematycznych zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych w sali
    i na powietrzu
  • prowadzanie ćwiczeń zapobiegających wadom postawy i wspierających integrację sensoryczną,  
  • prowadzenie zabaw i ćwiczeń metodami twórczymi,
  • organizowanie spacerów i wycieczek,
  • cykle zajęć o charakterze prozdrowotnym - uświadomienie dzieciom zależności między prawidłowym odżywianiem, aktywnością fizyczną, a zdrowiem człowieka.

 

  1. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej:
    • kąciki sportowe,
    • wykonanie i wykorzystywanie różnego rodzaju przyborów,
    • różnorodność i innowacyjność stosowanych metod i form pracy z dziećmi.
  2. Propagowanie zdrowego - aktywnego stylu życia wśród dzieci i ich rodziców:
  • organizowanie spotkań dla dzieci ze sportowcami promującymi aktywny tryb życia,
  • organizacja imprez, takich jak: olimpiada sportowa, piknik rodzinny, prowadzenie różnego rodzaju zabaw i gier stymulujących rozwój dzieci,
  • przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia,
  • wspólne ustalanie zdrowych jadłospisów,
  • hodowla nowalijek w salach.

 

  1. Opracowanie projektów i programów stymulujących rozwój aktywności ruchowej dzieci i promowania zdrowego stylu życia, min.
  • realizacja programu prozdrowotnego - „Zdrowy przedszkolak”.  

DZIAŁANIA ROZWIJACIE  UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNE. 

Celem działań jest wszechstronne stymulowanie indywidualnego rozwoju dzieci poprzez kształtowanie

Formy działań obejmują:

  • stwarzanie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy;    
  • wyrabianie kompetencji matematycznych u dzieci, przygotowanie do uczenia się matematyki;
  • rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych
    w codziennym życiu;
  • rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działania z zakresu edukacji matematycznej;
  • wspieranie ciekawości, samodzielności i aktywności w toku działań podejmowanych 
    z zakresu edukacji matematycznej.

 

DZIAŁANIA WSPIERAJĄCE ROZWÓJ DZIECI, W TYM DZIECI
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI

Celem działań wspierających rozwój dzieci, w tym dzieci z niepełnosprawnościami jest:

  • wspieranie rozwoju: fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego dziecka,
  •  kształtowanie i rozwijanie umiejętności komunikowania się z otoczeniem,
  • rozwijanie u dziecka systemu wartości, rozumienia emocji, dbania o zdrowie oraz wzmacnianie więzi z rodziną,
  • kształtowanie u dziecka czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych,
  • przygotowanie do realizacji obowiązku szkolnego i optymalnego funkcjonowania w środowisku.

Formy działań wspierających rozwój dziecka obejmują:

  • stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka na miarę jego możliwości,
  • monitorowanie rozwoju dziecka,
  • współpraca z rodzicami i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Mrągowie
    i innymi podmiotami wspierającymi dziecko i jego rodzinę,
  • planowanie działań i ocena postępów dziecka, wdrażanie ustalonych wniosków,
  • pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
  • zajęcia ze specjalistami: rewalidacyjne, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia logopedyczna, zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, terapia ręki, integracja sensoryczna.

ADAPTACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU

W naszym przedszkolu dzieci czują się bezpiecznie, proces adaptacji przebiega łagodnie, jest dostosowany do potrzeb dzieci.

Proces adaptacji dziecka w przedszkolu realizowany jest poprzez:

  • podejmowanie działań kadry pedagogicznej i personelu w zakresie łagodzenia stresu dzieci spowodowanego rozłąką z rodzicami,
  • aranżowanie atrakcyjnych form zabawy w czasie dni adaptacyjnych,
  • wspieranie rodziców w procesie wychowania swoich dzieci, prowadzenie indywidualnych konsultacji na temat adaptacji dziecka w przedszkolu i roli rodziców,
  • budowanie zaufania i porozumienia z rodzicami.

NAUCZYCIELE W NASZYM PRZEDSZKOLU:

  • aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym
    i dokumentami placówki,
  • są empatyczni i taktowni, refleksyjni i uważni, kompetentni, posiadają wiele talentów,
  • są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola,
  • wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje 
    i uzdolnienia, obserwują i oceniają ich rozwój i wskazują kierunki pracy z dziećmi,
  • współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
  • pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola,
  • stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,
  • uzupełniają swoją wiedzę i rozwijają umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe,
  • wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami,
  • monitorują efektywność własnej pracy.

OFERTA ZAJĘĆ PROWADZONYCH W PRZEDSZKOLU ZAPEWNIA REALIZACJĘ PODSTAWY PROGRAMOWEJ, A TAKŻE POSZERZA JĄ O NOWATORSKIE ROZWIĄZANIA PROGRAMOWE I METODYCZNE UJĘTE W ZESTAWIE PROGRAMÓW NA DANY ROK SZKOLNY.

MODEL ABSOLWENTA NASZEGO PRZEDSZKOLA

  • wychowanek naszego przedszkola jest aktywny, ambitny i dociekliwy,
  • twórczy, radosny i ciekawy świata,
  • nawiązuje kontakty z rówieśnikami, przestrzega ustalonych zasad i norm współżycia w grupie,
  • przygotowany do radzenia sobie z trudnościami i odnoszenia sukcesów,
  • cieszy się z odnoszonych sukcesów,
  • umie wyrażać i kontrolować swoje emocje,
  • umie radzić sobie w sytuacjach trudnych,
  • posiada bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
  • podejmuje działania prozdrowotne i proekologiczne,
  • ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem,
  • ma rozbudzone poczucie własnej wartości i wiarę we własne możliwości,
  • wie jak bezpiecznie korzystać z technologii multimedialnej,
  • jest gotowy do kolejnego etapu edukacyjnego, jego gotowość do klasy pierwszej stoi na wysokim poziomie.

 

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI/PRAWNYMI OPIEKUNAMI

Rodzice w naszym przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania.

Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:

  • dążenie do jedności i oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
  • zapoznanie rodziców ze Statutem, Regulaminami obowiązującymi w placówce oraz z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy wychowawczo-dydaktycznej,
  • przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
  • nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
  • przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
  • wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji między pokoleniowych,
  • dążenie do jednolitych oddziaływań wychowawczo- dydaktycznych,
  • wspieranie rodziców w celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
  • wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
  • włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
  • angażowanie rodziców  w prace na rzecz przedszkola,
  • rozbudzanie świadomości ekologicznej i zdrowotnej rodziców,
  • promowanie placówki w środowisku lokalnym.

Formy współpracy z rodzicami obejmują:

  • zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców,
  • zebrania grupowe,
  • zajęcia adaptacyjne dla nowoprzyjętych dzieci,
  • konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora, rodzica,
  • prowadzenie kącika dla rodziców, min. informacje na temat realizacji podstawy programowej,  eksponowanie prac dzieci,
  • podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców (artykuły prezentowane przez nauczycieli na stronie internetowej przedszkola i na tablicy ogłoszeń),
  • organizacja zajęć otwartych dla rodziców,
  • organizacja szkoleń, warsztatów integracyjnych dla rodziców,
  • organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów,
  • włączanie rodziców do organizacji wycieczek, imprez i uroczystości przedszkolnych.  

 

SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH DZIECI:

Nauczyciele  na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania i wychowania. Systematycznie informują rodziców o postępach dzieci poprzez:

  • rozmowy indywidualne z rodzicami,
  • organizowanie dni otwartych,
  • organizowanie zebrań, warsztatów,
  • omawianie arkuszy diagnostycznych,
  • przedstawienie arkusza informacyjnego o osiągnięciu gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

 

WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM

Celem współpracy ze środowiskiem lokalnym jest zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego i promocja placówki.

Przedszkole włącza się w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości.

Formy współpracy ze środowiskiem lokalnym obejmują:

  • podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej,
  • dalsza współpraca z instytucjami oświatowymi, organizacjami, instytucjami
    i władzami samorządowymi,
  • udział w akcjach charytatywnych,
  • włączanie się w organizowanie na terenie miasta imprez, konkursów, przedsięwzięć kulturalnych.

 

PROMOCJA PLACÓWKI

Działania promocyjne obejmują:

  • prezentowanie właściwej postawy wobec beneficjentów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
  • prowadzenie strony internetowej placówki,
  • udział w konkursach  i akcjach ogólnopolskich,
  • udział i organizacja akcji charytatywnych,
  • udział w uroczystościach państwowych organizowanych na terenie placówki (uroczyste rozpoczęcie roku przedszkolnego, obchody Święta Niepodległości 11 listopada, Dzień Flagi Państwowej i Konstytucji 3 -go Maja),
  • organizowanie Festynu Rodzinnego (dla obecnych i przyszłych przedszkolaków oraz absolwentów),
  • prowadzenie kroniki przedszkola,
  • współpraca z innymi placówkami oświatowymi i instytucjami (Przedszkola, Szkoły Podstawowe, Urząd Miasta Mrągowo, Biblioteka Dziecięca, Mrągowskie Centrum Kultury, Muzeum, Szkoła Muzyczna, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Powiatowa Komenda Straży Pożarnej, Powiatowa Komenda Policji, Nadleśnictwo),
  • organizacja uroczystości przedszkolnych,
  • notatki w prasie lokalnej dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
  • prezentacja wydarzeń przedszkolnych w lokalnych mediach,
  • upowszechnianie informacji o przedszkolu.

ZARZĄDZANIE PRZEDSZKOLEM

Dyrektor  posiada  umiejętności  interpersonalne,  tworzy  w  przedszkolu dobry  klimat  do  współpracy  i  działania. Jest otwarty  wobec inicjatyw pracowników  i  rodziców,  wspiera  twórcze  pomysły,  stwarza  warunki do ich realizacji.

Przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje w zakresie wychowania przedszkolnego, a także kwalifikacje specjalistyczne, m.in. pedagog specjalny, psycholog, terapeuta pedagogiczny, logopeda, surdologopeda, neurologopeda, oligofrenopedagog.

Sprawność organizacyjna placówki oparta jest na statucie oraz systemie czytelnych procedur i regulaminów.

Wyniki  sprawowanego  nadzoru  pedagogicznego  wykorzystywane  są do planowania dalszej pracy, przyczyniają się do rozwoju przedszkola. Podnoszą bezpieczeństwo    i    uatrakcyjniają pobyt    dziecka    w przedszkolu.

 

UWAGI KOŃCOWE

  • Koncepcja funkcjonowaniu i rozwoju przedszkola jest akceptowana przez rodziców,
  • koncepcja jest otwarta i może być modyfikowana,
  • Rado Rodziców może wyrażać opinie i wnioskować o zmiany w koncepcji,
  • w razie potrzeby zmiany w koncepcji będą nanoszone na zebraniach Rady Pedagogicznej,
  • realizacja koncepcji odbywa się poprzez uwzględnianie jej założeń i priorytetów w rocznych planach pracy przedszkola z wykorzystaniem wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.