Kontakt
Przedszkole Publiczne Nr 1 Stokrotka w Mrągowie

PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI  NA ROK SZKOLNY 2025/2026

miesiąc temu

PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI  NA ROK SZKOLNY 2025/2026


 Cel: Nawiązanie aktywnej i efektywnej współpracy z rodzicami w celu podejmowania świadomych działań mających wpływ na edukację dzieci, rozwój placówki i jednokierunkowość oddziaływań opiekuńczo- wychowawczych przedszkole- dom.

Lp.

                               

                            Działania

 

Termin

Osoba odpowie-

dzialna

1.

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Adaptacja dziecka w przedszkolu

  • realizacja programu adaptacyjnego

 

Organizacja spotkań z rodzicami

  • zapoznanie rodziców z dokumentacją przedszkola: statutem przedszkola, regulaminem przedszkola,  programem wychowania przedszkolnego, podstawą programową, Koncepcją przedszkola na lata 2023/2024- 2025/2026;  planem pracy przedszkola na rok szkolny 2025/2026 ;
  • zapoznanie rodziców z procedurami dotyczącymi bezpieczeństwa dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu (Procedurą  przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola, Regulaminem korzystania z placu zabaw w przedszkolu);
  • zapoznanie rodziców z harmonogramem uroczystości przedszkolnych i grupowych, rocznym planem współpracy z rodzicami, pomocą psychologiczno- pedagogiczną w przedszkolu;
  • zapoznanie rodziców z dokumentacją grupy: ramowym rytmem dnia w przedszkolu, programami realizowanymi w grupie;  zajęciami dodatkowymi;
  • przedstawienie rodzicom/opiekunom

Programu ekologicznego „Każdy przedszkolak mały i duży dba o przyrodę i przyrodzie służy”, Programu regionalno-patriotycznego „Mały przedszkolak , wielki patriota” oraz programów  realizowanych w grupie

 

Poznanie środowiska wychowawczego każdego dziecka oraz jego ogólnego rozwoju celem jednokierunkowości oddziaływań domu i przedszkola

  • ankieta informacyjna o dziecku;
  • obserwacja dzieci;
  • diagnoza dzieci
  • informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej
  • prowadzenie rozmów z rodzicami na temat dziecka – uwagi, wnioski z obserwacji, wymiana informacji.
  • współdziałanie w procesie opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznym z domem rodzinnym (ujednolicanie oddziaływań wychowawczych).

 

Rozbudzanie świadomości pedagogicznej rodziców

  • udostępnienie literatury;
  • porady i wskazówki praktyczne na tablicy dla rodziców;
  • zachęcanie rodziców do czytania artykułów znajdujących się na stronie internetowej przedszkola;
  • zamieszczenie na tablicach grupowych treści programowych

 

Poszukiwanie efektywnych sposobów komunikacji z rodziną

  • zapraszanie rodziców na dni adaptacyjne
  • zapraszanie rodziców na zajęcia otwarte z wykorzystaniem różnych metod
  • włączanie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych, wycieczek;
  • angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.

 

Organizowanie Pomocy Psychologiczno -Pedagogicznej

  • współpraca  z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną;
  • konsultacje z nauczycielem – informowanie rodziców o możliwości korzystania z usług Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej;
  • włączenie rodziców do terapeutycznej pomocy dzieciom;
  • prowadzenie przez specjalistę zajęć z psychologiem, rewalidacyjnych, logopedycznych i  korekcyjno –kompensacyjnych, treningu umiejętności społecznych, terapii ręki, integracji sensorycznej;
  • umożliwienie rodzicom udziału w zajęciach wspomagających rozwój dziecka;
  • spotkania z rodzicami dzieci uczęszczającymi na zajęcia z psychologiem, rewalidacyjne, logopedyczne, terapeutyczne;
  •  współdziałanie nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dzieci .

 

Podejmowanie wspólnych działań kształtujących szacunek do każdego człowieka, jego godności osobistej, tolerancję dla inności, sprawiedliwość oraz inne uniwersalne wartości

  • wdrażanie do podporządkowywania się ustalonym normom postępowania w grupie rówieśniczej;
  • wyrabianie nawyków kulturalnych, prawidłowego zachowania się w stosunku do dorosłych i rówieśników.

 

Promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia w zakresie:

  • czynności samoobsługowych;
  • zdrowego odżywiania;
  • dbania o porządek w najbliższym otoczeniu;
  •  bezpieczeństwa.

 

Czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci, przestrzeganie przepisów bhp, i p.poż. oraz przepisów ruchu drogowego

  • kontrolowanie zabawek i sprzętu pod kątem bezpiecznej zabawy;
  • organizowanie zajęć i zabaw dzieci z zachowaniem bezpieczeństwa w Sali, ogrodzie przedszkolnym, pobliskim parku
  • wprowadzanie elementów wychowania komunikacyjnego.

 

Rozwijanie i wspieranie zainteresowań i uzdolnień dzieci

  • umożliwienie dzieciom swobodnego wyboru aktywności słowno-teatralnej, plastyczno-technicznej, tanecznej, muzycznej i zabawowej;
  • realizacja programów autorskich
  • kontynuacja akcji „Cała Polska czyta dzieciom” – zaproszenie gości do przedszkola, rodziców;
  • organizowanie konkursów plastyczno- technicznych  z udziałem rodziców.

 

Organizacja cyklicznych uroczystości, które są tradycją przedszkola (według kalendarza uroczystości przedszkolnych);

 

Współudział rodziców w pracach na rzecz przedszkola i środowiska lokalnego

1)zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola:

  • pomoc w zorganizowaniu strojów na uroczystości,
  • spotkaniu w grupie z rodzicami
  • gromadzenie okazów do kącika przyrodniczego
  • pomoc przy organizacji Festyny rodzinnego

2)zaangażowanie rodziców w prace na środowisko lokalnego:

  • udział w akcjach charytatywnych
  • udział w akcjach wolontariatu
  • pozyskiwanie sponsorów
  • organizacja wycieczek

 

Kształtowanie świadomości ekologicznej rodziców

  • udział w akcjach:
  • zbiórka karmy dla zwierząt,
  • promowanie zachowań ekologicznych poprzez:
  • ulotki,
  • informacje na stronie internetowej przedszkola,
  • artykuły,
  • konkursy,

VIII 2025

 

 

IX 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Według potrzeb

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Według potrzeb

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Według kalendarza imprez

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nauczyciele grup I, II

 

dyrektor, nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 nauczyciele

 

 

 

nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poradnia Psychologi-czno- Pedagogi-czna, dyrektor, nauczyciele, logopeda, specjalista

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nauczyciele rodzice 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nauczyciele,rodzice, dyrektor 

 

 

 

 

 

nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nauczyciele

 

 

 

nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przewidywane efekty:

  •  współpraca między rodzicami i nauczycielami przynosi coraz większe korzyści dzieciom, rodzicom, nauczycielom i placówce,
  •  wzmacnianie więzi rodzinnych,
  • rodzice mają wpływ na edukację dzieci i rozwój placówki,
  •  posiadają wiedzę o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu,
  • otrzymują wsparcie od nauczycieli  specjalistów działających na terenie przedszkola w wychowaniu i kształceniu dzieci,
  • pogłębiają swoją świadomość ekologiczną.