Kontakt
Przedszkole Publiczne Nr 1 Stokrotka w Mrągowie

PROCEDURA POSTEPOWANIA Z DZIECKIEM SPRAWIAJĄCYM TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZE I PRZEJAWIAJĄCYM AGRESJĘ

miesiąc temu

Załącznik Nr 1 do Uchwały Rady

 Pedagogicznej z dnia 13.11.2024r.

 

PROCEDURA POSTEPOWANIA Z DZIECKIEM SPRAWIAJĄCYM TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZE I PRZEJAWIAJĄCYM AGRESJĘ

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2024 poz. 750 z póź zm.)
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2809)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356 z póź. z.)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1798).
  • Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1604 oraz  Dz. U. z 2024 r. poz.933).

Cele procedury:

  • Osiągniecie celów wychowania przedszkolnego określonych w podstawie programowej, w szczególności w zakresie budowania u wychowanków systemu wartości i wzmacniania orientacji w tym, co dobre, a co złe, w zakresie kształtowania u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach oraz w zakresie rozwijania umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi.
  • Eliminowanie agresji jako zagrożenia dla bezpieczeństwa wychowanków korzystających ze świadczeń przedszkola.
  • Usprawnienie i zwiększenie skuteczności oddziaływań wychowawczych wobec dzieci wykazujących objawy zagrożenia niedostosowaniem społecznym.
  • Uświadomienie rodzicom dziecka ich roli w procesie wychowawczym i wypracowanie metod współpracy pomiędzy przedszkolem a rodzicami w pokonywaniu trudności wychowawczych.
  • Zapobieganie zachowaniom niepożądanym wychowanków, w szczególności o charakterze powtarzalnym.
  • Wskazanie działań zapobiegawczych (profilaktycznych) oraz naprawczych (korekcyjnych) w stosunku do zachowań dzieci sprawiających trudności wychowawcze.

 

  1. Reguły postępowania doraźnego wobec przejawów agresji
  1. Zarówno każdy nauczyciel, jak i inny pracownik przedszkola zobowiązany jest do przeciwstawiania się przejawom agresji ze strony wychowanków.
  2. Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka, należy dążyć do zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim wychowankom, a także sobie.
  3. Reakcja wobec przejawów agresji powinna być adekwatna do skali zagrożenia spowodowanego agresją, jak również do okoliczności zdarzenia, wieku i stopnia rozwoju sprawcy.
  4. Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka, należy powstrzymać się od przejawiania w stosunku do niego agresji fizycznej i słownej (nie należy: obrażać dziecka, zawstydzać go ani oceniać; ocenie podlega zachowanie, a nie osoba). Reakcja powinna być stanowcza, a przekaz słowny prosty i jasny.
  5. Użycie siły fizycznej jako środka przymusu jest ostatecznością w przypadku konieczności powstrzymania dziecka przed zadaniem ciosu innej osobie, w celu rozdzielenia się bijących się dzieci czy pozbawiania dziecka niebezpiecznego przedmiotu, jeśli odmawia ono jego dobrowolnego oddania.
  6. Działaniom skierowanym na usunięcie bezpośredniego zagrożenia powinna towarzyszyć próba wyciszenia dziecka poprzez rozmowę, odwrócenie jego uwagi itp.
  7. Wychowankowie, przeciwko którym skierowana była agresja, powinni zostać otoczeni opieką, a w razie doznania przez nich krzywdy powinna im zostać udzielona pomoc.
  8. Osoba podejmująca interwencję, niebędąca wychowawcą grupy, do której uczęszcza agresywny wychowanek, informuje o zdarzeniu wychowawcę.
  9. Wychowawca przeprowadza rozmowę z dzieckiem agresywnym w celu wyjaśnienia powodów niewłaściwego zachowania.
  10. Fakt agresywnego zachowania dziecka powinien być odnotowany w zeszycie korespondencji z rodzicami lub zgłoszony bezpośrednio rodzicowi odbierającemu w danym dniu dziecko z przedszkola.

 

  1. Reguły postępowania systemowego wobec dziecka sprawiającego trudności wychowawcze i przejawiającego agresję
  1. Wychowawca grupy w ramach działań profilaktycznych omawia z rodzicami wszystkich dzieci wzajemne relacje między przedszkolem a środowiskiem rodzinnym dziecka, obowiązki w zakresie współdziałania w procesie wychowawczym oraz zakres odpowiedzialności za zachowanie dziecka.
  2. Nauczyciel podejmuje działania wychowawcze zmierzające do eliminacji trudności i pozwiązywania problemów dziecka.
  3. W przypadku powtarzających się przejawów agresji i innych zachowań powodujących trudności wychowawcze nauczyciel przeprowadza z rodzicami dziecka rozmowę, w której omawia problem. Informuje ich o dotychczas podjętych działaniach ukierunkowanych na korekcję niepożądanych zachowań dziecka oraz o zaplanowanych działaniach wychowawczych. Zobowiązuje się rodziców do współpracy w realizacji przedstawionych czynności i wskazuje zadania możliwe do podjęcia w środowisku rodzinnym dziecka. Działania te nauczyciel dokumentuje notatką służbową.
  4. Nauczyciele zobowiązani są do wspomagania rodziców w pracy wychowawczej z dzieckiem, m.in. poprzez doradztwo w zakresie dobrych praktyk wychowawczych, wskazanie odpowiedniej literatury, proponowanie odpowiednich zabaw i ćwiczeń do realizacji w środowisku rodzinnym, przekazanie informacji o instytucjach wspomagających rodzinę.
  5. Wychowawca dziecka sprawiającego trudności wychowawcze podejmuje działania w celu organizacji dla niego oraz ewentualnie także dla jego rodziców form pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
  6. W przypadku nieskuteczności działań podejmowanych przez wychowawcę nauczyciel przedstawia problem „trudnego dziecka” na radzie pedagogicznej.
  7. W razie niemożliwości przezwyciężenia trudności wychowawczych, wynikającej z braku współpracy ze strony rodziców dziecka lub z innych zaniedbań obowiązków rodzicielskich, rada pedagogiczna rozważa poinformowanie o sytuacji sądu rodzinnego.
  8. W przypadku nieskuteczności podejmowanych przez przedszkole działań i niemożliwości przezwyciężenia w dłuższym okresie trudności wychowawczych, w szczególności jeśli zachowanie dziecka trudnego powoduje stałe zagrożenie dla innych wychowanków, rada pedagogiczna rozważa możliwość skreślenia dziecka z listy wychowanków przedszkola.

 

  1. Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym, zagrażającym zdrowiu i bezpieczeństwu agresywnego dziecka, innych dzieci lub nauczycieli/pracowników przedszkola

Podejmowane są działania wychowawcze zmierzające do eliminacji trudności i rozwiązywanie problemów dziecka, np. czytanie bajek terapeutycznych, scenki dramowe z elementami TUS, utrwalenie zasad zapisanych w kodeksie grupy, zabawy relaksacyjne, aktywność ruchowa, ćwiczenia oddechowe.

  1. Nauczyciel informuje rodziców agresywnego dziecka o dotychczasowo podjętych działaniach, ukierunkowanych na korekcję niepożądanych zachowań dziecka oraz o zaplanowanych działaniach wychowawczych:
  • Wznowienie indywidualnych spotkań z psychologiem
  • Ponowne zobowiązanie rodziców do współpracy z psychologiem
  • Dalsza współpraca z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-opiekuńczo-dydaktycznych pomiędzy domem, a przedszkolem.
  1. Działania  dokumentowane są notatką służbową.
  2. Wsparcie rodziców poprzez doradztwo w zakresie dobrych praktyk wychowawczych, wskazanie odpowiedniej literatury, proponowanie odpowiednich zabaw i ćwiczeń do realizacji w środowisku rodzinnym. Przekazanie informacji o instytucjach wspomagających rodzinę.
  3. Zaproponowanie rodzicom spotkania z psychologiem przedszkolnym oraz uczestnictwo w proponowanych warsztatach, organizowanych przez placówkę.
  4. Omówienie problemu na Radzie Pedagogicznej i wspólne szukanie rozwiązań przez nauczycieli grup i psychologa.
  5. W przypadku kolejnych zachowań agresywnych i jednocześnie braku efektywnej współpracy z rodzicami, przedszkole kieruje wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną.
  6. W przypadku nieskuteczności podejmowanych przez przedszkole działań i niemożliwości przezwyciężenia w dłuższym okresie trudności wychowawczych, w szczególności jeśli zachowanie dziecka trudnego powoduje stałe zagrożenie dla innych wychowanków, Rada Pedagogiczna rozważa możliwość skreślenia dziecka z listy wychowanków przedszkola.

 

IV. Działania Przedszkola Publicznego Nr 1 „Stokrotka” w przypadku wystąpienia u dziecka zachowań agresywnych, zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu jego samego , innych dzieci lub nauczycieli/pracowników przedszkola.  

1.Przeciwstawianie się agresji:

  • Komunikat słowny
  • Izolowanie od pozostałych dzieci, odseparowanie aby uniemożliwić dziecku kontakt z innymi

2. Izolowanie dziecka od reszty grupy

3. Reagowanie słowne stanowcze, adekwatne do skali zagrożenia, przekazywana  w sposób prosty, jasny, zrozumiały dla dziecka.

4. Stanowcze powstrzymanie dziecka przed zadaniem ciosu, popchnięciem oraz pozbawienie dziecka niebezpiecznego przedmiotu.

5. Wyciszenie dziecka poprzez rozmowę, odwrócenie uwagi.

6. Otoczenie dziecka pokrzywdzonego pomocą psychologa ( indywidualne zajęcia i grupowe).

7. Wyjaśnienie powodów niewłaściwego zachowania przez wychowawcę z agresywnym dzieckiem.

8. Poinformowanie rodzica o zaistniałej sytuacji i odnotowanie w zeszycie korespondencji.

9. W przypadku powtarzających się zachowań agresywnych dziecka,  podpisywanie przez rodzica/opiekuna prawnego, zgody na przytrzymanie dziecka, kiedy jego zachowanie zagraża zdrowiu, bezpieczeństwu jego samego, innych dzieci lub pracowników przedszkola.

 

 

                                                                                Elżbieta Połomka – dyrektor przedszkola

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1  do Procedury postępowania

 z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze

 i przejawiającym agresję

 

 

Wyrażam zgodę na zastosowanie wobec mojego dziecka postępowania doraźnego w przypadku wystąpienia u dziecka zachowań agresywnych zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwa jego samego, innych dzieci lub nauczycieli/pracowników przedszkola

 

                            …………………………………………

                                        (imię i nazwisko dziecka)

 

1. Polecenie ustne powtórzone w razie potrzeby.

2. Próba podjęcia wykonania prośby razem z dzieckiem (bycie blisko, wzięcie dziecka za rękę).

3. Odsunięcie/wyciszenie dziecka w sytuacji problemowej – prośba, by dziecko chwilę odpoczęło na krzesełku, bądź wyprowadzenie z sali i pozostanie poza grupą pod opieką dorosłego do czasu, gdy dziecko się uspokoi.

4. Przytrzymanie dziecka np. za rękę, ramiona.

5. Holding – trzymanie dziecka w uścisku, całkowite zabezpieczenie osób znajdujących się wokół przed kopnięciem, czy biciem przez dziecko.

 

                                                                                   ………………………………………………..

                                                                                   ………………..……………………………...

                                                                                   (podpis rodziców/opiekunów prawnych)