Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Przedszkolu Publicznym nr 1
Załącznik do Zarządzenia Nr 3/2024 z dnia 15.02.2024 r.
Dyrektora Przedszkola Publicznego Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie
Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem
w Przedszkolu Publicznym Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie
Podstawa prawna:
Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) – art. 22c, art. 22b
Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 roku w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”,
Preambuła
Dobro i bezpieczeństwo dzieci są priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników Przedszkola na rzecz dzieci. Pracownik Przedszkola traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Realizując zadania Przedszkola, działa w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w nim przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest, by pracownik Przedszkola stosował wobec dziecka jakiekolwiek formy przemocy.
Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniem określa procedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji, gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc dziecku oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w Przedszkolu za bezpieczeństwo dzieci do niego uczęszczających.
Niniejsze Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na stronie internetowej Przedszkola. Są szeroko promowane wśród całego personelu, rodziców i dzieci uczęszczających do Przedszkola. Poszczególne grupy małoletnich są z poniższymi Standardami aktywnie zapoznawane poprzez prowadzone działania edukacyjne i informacyjne.
Rozdział I
§ 1. Objaśnienie terminów
-
Pracownik Przedszkola - osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, zatrudnione na umowę o dzieło, zlecenie, z własna działalnością gospodarczą a także praktykanci, stażyści i wolontariusze.
-
Dziecko - w świetle polskiego prawa jest każda istota ludzka od poczęcia aż do osiągnięcia pełnoletniości (tj. do ukończenia 18 roku życia).
Do Przedszkola uczęszczają dzieci w przedziale wiekowym od 3 do 6 lub do 8 roku życia w tym dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i opinie z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej.
-
Opiekun dziecka - osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy (rodzic, opiekun prawny) lub inna osoba uprawniona do reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu (w tym rodzina zastępcza).
-
Zgoda opiekuna dziecka - oznacza zgodę co najmniej jednego z opiekunów dziecka.
Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami dziecka należy poinformować opiekunów o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd.
-
Osoba odpowiedzialna za Internet – wyznaczony przez dyrektora Przedszkola pracownik sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu na terenie placówki przez dzieci oraz za bezpieczeństwo dzieci
w Internecie.
-
Osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Dzieci – wyznaczony przez dyrektora Przedszkola pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki Ochrony Dzieci w placówce.
-
Dane osobowe dziecka - każda informacja umożliwiająca identyfikację dziecka.
-
Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego wpływającego na szkodę dziecka lub zagrożenia dobra dziecka w tym jego zaniedbywanie przez jakąkolwiek osobę - rodzica/opiekuna prawnego, opiekunów dziecka, pracownika Przedszkola.
9.Krzywdzeniem jest:
1) Przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała.
2) Przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać.
3) Przemoc seksualna – to angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą.
Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. ocieranie się, dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku
materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas.
4) Zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, nie zapewnienie mu bezpieczeństwa, odpowiedniego jedzenia, ubrań,
schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak nadzoru w czasie wolnym oraz odpowiedniej opieki podczas wypełniania obowiązku szkolnego.
9. Zespół interdyscyplinarny - to zespół powoływany przez władze samorządowe (wójta, burmistrza albo prezydenta miasta) w ramach realizowania przedsięwzięć na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie. W skład zespołu wchodzą przedstawiciele jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, policji, oświaty, ochrony zdrowia oraz organizacji pozarządowych. W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą także kuratorzy sądowi. Mogą w nim ponadto uczestniczyć prokuratorzy oraz przedstawiciele podmiotów innych niż wymienione.
-
Zespół Interwencyjny - zespół powołany przez Dyrektora Przedszkola w skomplikowanych przypadkach. W skład zespołu wchodzą: osoby odpowiedzialne za Procedury Ochrony Dzieci- psycholog, nauczyciele grupy, do której dziecko uczęszcza, dyrektor, pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka.
Rozdział II
§ 2. Standardy ochrony danych osobowych
-
Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
-
Każde dziecko ma prawo do ochrony jego danych osobowych.
-
Dane osobowe dziecka są przetwarzane, zgodnie z zadaniami wynikającymi z ustawy o systemie oświaty i funkcjami statutowymi Przedszkola.
-
Dane osobowe dzieci wykorzystywane są wyłącznie zgodnie z przeznaczeniem, do którego zostały udostępnione.
-
Opiekunom dzieci przysługuje wgląd do danych osobowych dziecka z możliwością ich zmiany.
-
Przedszkole zapewnia środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę danych osobowych przed wglądem osób nieupoważnionych, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem.
-
Pieczę nad dokumentami zawierającymi dane osobowe dzieci sprawuje Dyrektor Przedszkola.
-
Do przetwarzania danych dzieci dopuszczane są tylko osoby uprawnione przez Dyrektora Przedszkola.
-
Dane dziecka są wyłącznie udostępniane osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
-
Osoby dopuszczone do przetwarzania danych zobowiązane są do zachowania w tajemnicy tych danych.
-
Pracownik instytucji może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.
-
Pracownicy Przedszkola nie udostępniają przedstawicielom mediów informacji o dzieciach i ich opiekunach.
Rozdział III
§ 3. Standardy ochrony wizerunku dziecka.
-
Przedszkole Publiczne Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie oraz jego pracownicy zobowiązują się do chronienia wizerunku dziecka.
-
Upublicznienie wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie wymaga pisemnej zgody opiekuna.
Opiekunowie wyrażają pisemną zgodę na umieszczanie zdjęć dziecka na stronach internetowych Przedszkola i wykorzystywanie wizerunku dziecka w materiałach promocyjnych Przedszkola (załącznik nr1).
-
Pracownik Przedszkola nie może umożliwić przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka na terenie instytucji bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
-
Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza (powyżej 10 osób), zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
Rozdział IV
§ 4. Standardy dostępu dzieci do Internetu
-
Przedszkole nie zapewnia dzieciom dostępu do Internetu.
-
Przedszkole, w sytuacji udostępnienia dzieciom łącza internetowego, będzie zobowiązane podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
-
Na terenie Przedszkola dostęp dziecka do połączenia internetowego możliwy będzie jedynie pod nadzorem pracownika Przedszkola.
-
Pracownik Przedszkola będzie miał obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
Rozdział V
§ 5.
-
Standardy obowiązujące w Przedszkolu w zakresie bezpiecznych kontaktów w relacjach pracownik-dziecko, określających, jakie zachowania są dozwolone, a jakie niedozwolone w stosunku do dziecka.
-
Wszyscy pracownicy, wolontariusze, stażyści oraz praktykanci mają obowiązek zapoznać się z Polityką Ochrony Dziecka przed krzywdzeniem obowiązującą w Przedszkolu.
-
Wszyscy pracownicy, w tym wolontariusze i stażyści, składają oświadczenia dotyczące niekaralności lub toczących się wobec nich postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego – w przypadkach, gdy prawo nie zezwala na pozyskanie informacji z KRK.
-
POSIŁKI- dzieci są zachęcane do spożywania posiłków. Jedzą samodzielnie lub w razie potrzeby (prośba rodzica, zgoda dziecka) przy pomocy dorosłego. Posiłki są spożywane razem, o stałych porach. Dzieci podczas posiłków nie są zmuszane do ich konsumpcji.
-
WSPÓLNA AKTYWNOŚĆ- dzieci są zachęcane i motywowane do udziału w proponowanych formach i rodzajach aktywności. Zajęcia i zabawy są dostosowane do możliwości i wieku dzieci. Wszelkie ograniczenia dzieci (zdrowotne, wynikające z uprzedzeń czy nieśmiałości) są uwzględniane i akceptowane. W trakcie zabaw i zajęć opiekę nad dzieckiem sprawuje nauczyciel lub osoba dorosła przez niego wyznaczona, która jest pracownikiem Przedszkola.
-
ODPOCZYNEK- w Przedszkolu jest wyznaczona pora, w której odbywa się odpoczynek. Dzieci 3, 4 - letnie nie są zmuszane do spania, lecz są do odpoczynku zachęcane (słuchanie bajek, muzyki relaksacyjnej). Nawyki dzieci związane ze snem i zasypianiem są uwzględniane i respektowane. Dzieci starsze mają możliwość krótkiego odpoczynku, wyciszenia się, a jego sposób zależy od wychowawcy grupy (odpoczynek na poduszkach, słuchanie bajki muzycznej lub czytanej).
-
SPACERY, WYCIECZKI, ZABAWY NA POWIETRZU - osoby obce nie mają wstępu do ogrodzonego placu zabaw. Nauczyciele sprawują ciągły nadzór i opiekę nad dziećmi. Otoczenie Przedszkola w trakcie pobytu dzieci na powietrzu jest monitorowane przez nauczycieli i personel pomocniczy.
-
JĘZYK I RÓWNE TRAKTOWANIE - możliwości i ograniczenia dzieci są respektowane. Wychowankowie nie są przezywani. Dzieci nie są etykietowane.
-
DYSCYPLINA - dzieci są wdrażane do przejmowania odpowiedzialności za swoje działania poprzez ponoszenie konsekwencji własnego zachowania.
-
Dzieci znają obowiązujący w Przedszkolu Kodeks Przedszkolaka. Kodeks ten jest stosowany z zachowaniem praw i poszanowaniem godności dziecka.
-
Dziecko za dobre zachowanie i wyróżniające się postępy może być nagrodzone:
-
ustną pochwałą Nauczyciela;
-
pochwałą do rodziców;
-
pochwałą Dyrektora;
-
listem gratulacyjnym;
-
nagrodą rzeczową.
-
Dziecko może być upomniane za świadome niestosowanie się do obowiązujących zasad w Przedszkolu:
-
reprymendą – rozmowa z dzieckiem na temat niewłaściwego zachowania;
-
odebraniem dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy, przedstawienie zagrożeń jakie stwarza;
-
odsunięciem od zabawy, pozostawieniem dziecka na krótka chwilę w neutralnym, spokojnym miejscu;
-
nakazem powtórzenia zachowania poprawnego;
-
czasowym ograniczeniem uprawnień do wybranych zabaw lub zabawek.
-
W każdej sytuacji dziecko jest informowane o konsekwencjach swojego zachowania.
-
Jeśli jest taka potrzeba, nauczyciel przeprowadza rozmowę z rodzicami w celu ustalenia dalszych działań wychowawczych.
-
Rodzice są zapoznawani z obowiązującymi zasadami.
-
CZYNNOŚCI HIGIENICZNE - w Przedszkolu są wdrażane dzieciom zasady dbania o higienę: dzieci myją ręce przed posiłkami, po powrocie z podwórka, po skorzystaniu z toalety, malowaniu, lepieniu. Wszystkie grupy myją zęby. Dzieci powinny być samodzielne w załatwieniu swoich potrzeb fizjologicznych. Personel pomaga dzieciom (za ich zgodą) w ubieraniu i rozbieraniu się. Na prośbę dziecka może być mu udzielona pomoc w wykonaniu czynności higienicznych. Dbając o zapewnienie dziecku komfortu psychicznego i fizycznego, w przypadku zabrudzenia się (moczem, kałem, wymiocinami lub inne) dziecko jest myte i przebierane w suche ubranie przez personel pomocniczy. Opiekunowie podpisują zgodę na udzielanie potrzeb higienicznych. (załącznik nr 2).
-
Pracownicy Przedszkola nie podają dzieciom żadnych leków, a jeżeli zachodzi taka potrzeba, robi to personel medyczny wezwany do placówki.
-
Gdy dziecko źle się poczuje w ciągu dnia, wychowawca jest zobowiązany do zapewnienia dziecku ustronnego miejsca do odpoczynku i zawiadamia o tym fakcie rodziców prosząc o odebranie dziecka z Przedszkola.
-
Sale, w których przebywają dzieci są stale wietrzone, odkurzane i myte przez personel do tego zobowiązany, a środki służące czystości zabezpieczone przed dziećmi.
-
Przyprowadzanie i odbieranie dzieci:
-
Na początku roku szkolnego opiekunowie na piśmie upoważniają osoby do odbierania dziecka z Przedszkola. Dziecko z Przedszkola odbierają osoby upoważnione pełnoletnie. Szczegółowe zasady odbierania dziecka z Przedszkola zawarte są w statucie Przedszkola.
-
Kontakty pracownika z dzieckiem poza godzinami pracy placówki
-
Obowiązuje zasada, że kontakt z dziećmi uczęszczającymi do Przedszkola powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
-
Pracownikowi zabrania się zapraszania dzieci do swojego miejsca zamieszkania, spotykania się z nimi poza godzinami pracy; obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
-
Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
-
Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, pracownik zobowiązany jest poinformować o tym dyrektora Przedszkola, a rodzice/opiekunowie dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
-
Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
Rozdział VI
§ 6. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
-
Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
-
W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy (nauczyciele, psycholog, dyrektor) placówki podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania pomocy.
-
Pracownicy monitorują sytuację dziecka.
-
Zbierają informacje na temat funkcjonowania dziecka od wszystkich osób z nim pracujących,
-
Konsultują z Psychologiem zatrudnionym w Przedszkolu, to jak dziecko funkcjonuje,
-
Psycholog samodzielnie dokonuje obserwacji dziecka w grupie i pozostaje w stałym kontakcie z bezpiecznym dorosłym dla dziecka, jeśli taki został wyłoniony w trakcie przyglądania się sytuacji.
-
Raz w miesiącu zbiera się zespół osób pracujących z dzieckiem w celu ujednolicenia informacji ustalenia kolejnych działań na rzecz dobra dziecka.
-
Rozdział VII
§ 7. Procedury interwencji w przypadku stwierdzenia krzywdzenia dziecka
-
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka poza Przedszkolem
Nauczyciel:
-
Wnikliwie obserwuje dziecko: jego wygląd, zachowania, prace plastyczne, zabawy.
-
Przeprowadza rozmowę z rodzicami, innymi nauczycielami i zbiera dokumentację opartą na bazie otrzymanych wiadomości i obserwacji/ notatka służbowa/opis zachowań dziecka.
-
Przekazuje spostrzeżenia Psychologowi, który przeprowadza rozmowę z opiekunami dziecka na temat jego krzywdzenia lub zaniedbywania. Uświadamia rodzicom/ opiekunom prawnym skutki takiego postępowania dla dalszego rozwoju dziecka i informuje dyrektora o zaistniałej sytuacji. W razie potrzeby przedstawia też regulacje prawne związane z tą sytuacją oraz etapy dalszego postępowania placówki, w przypadku, gdy nie nastąpi zmiana w złym traktowaniu dziecka. Rodzinę należy objąć pomocą psychologiczno- pedagogiczną.
-
W trudnych sytuacjach / zaniedbywanie o dużym nasileniu lub dokonanie przestępstwa wobec dziecka/ zostaje powołany zespół d/s pomocy dziecku, który weryfikuje dane dostępnymi sposobami: wywiad terapeutyczny, rozmowa z opiekunami, badanie psychologiczne, analiza wytworów dziecka, badanie medyczne.
-
Gdy dotychczasowe działania nie przynoszą pozytywnych efektów dyrektor lub wyznaczone osoby powiadamiają jednostkę pomocy społecznej lub sąd rodzinny.
-
Powiadamia też policję i prokuraturę w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka oraz podejmuje objęcia rodziny „Niebieską Kartą”/ przypadek krzywdzenia dziecka/ zgłoszenie wniosku do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego - w przypadku przemocy w rodzinie, sąd rodzinny - przypadki niewłaściwego wykonywania władzy rodzicielskiej, braku porozumienia między rodzicami w kwestiach dotyczących dziecka, zagrożenia dziecka demoralizacją.
Gdy zauważono przypadek krzywdzenia dziecka interwencja powinna mieć charakter niezwłoczny.
-
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka przez pracownika Przedszkola.
-
Osoba będąca świadkiem sytuacji krzywdzenia dziecka powiadamia o incydencie osobę odpowiedzialną za Politykę lub w formie pisemnej bezpośrednio do dyrektora placówki, z wyłączeniem sytuacji wymagających niezwłocznego zareagowania.
-
Dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem, który zachował się niewłaściwie wobec dziecka
i zarządza jego obserwację. -
W przypadku powtórzenia się sytuacji takich jak: (pracownik przejawia słowną agresję wobec dziecka, obraża je słownie, szarpie, poszturchuje, wyśmiewa przy innych dzieciach, nie pomaga w momencie kiedy dziecko ewidentnie tego potrzebuje) - pracownik otrzymuje naganę.
-
Jeżeli ponownie dojdzie do krzywdzenia, dyrektor zawiadamia policję lub prokuraturę.
-
W sytuacjach, kiedy Dyrektor otrzymuje informację, że pracownik dopuścił się przemocy seksualnej
w stosunku do dziecka lub po raz kolejny dopuścił się do stosowania przemocy fizycznej i psychicznej natychmiast zostają wszczęte zewnętrzne procedury.
-
Procedury postępowania w przypadku krzywdzenia dziecka przez kolegów.
-
Osoba będąca świadkiem sytuacji zgłasza problem wychowawcy grupy.
-
Wychowawca przeprowadza rozmowę z dzieckiem krzywdzonym i osobami krzywdzącymi.
-
Wychowawca powiadamia rodziców obu stron.
-
Na Radzie Pedagogicznej ustala się plany dalszych działań postępowania z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze.
-
Dla zwiększenia skuteczności interwencji angażuje się Psychologa, który da pozytywne wsparcie, ukierunkuje, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach, jak reagować na krzywdzenia, komu zgłaszać, gdy do niego dochodzi.
-
Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi (załącznik nr 4)
do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do dokumentacji dziecka gromadzonej w Przedszkolu.
-
Wszyscy pracownicy Przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych uzyskały informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Rozdział VIII
§ 8. Monitoring stosowania Polityki
-
Dyrektor Przedszkola wyznacza osobę – panią psycholog, która jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji niniejszych Standardów Ochrony Dzieci w Przedszkolu.
-
Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Procedury, za reagowanie na sygnały naruszania standardów oraz za proponowane zmiany w Polityce.
-
Osoba, o której mowa w punkcie 1 niniejszego rozdziału, przeprowadza wśród pracowników ankietę
(załącznik nr 3). Ankieta przeprowadzana jest raz na 12 miesięcy. Ankieta ma na celu monitorowanie poziomu realizacji Polityki. -
Osoba, o której mowa w punkcie 1 niniejszego paragrafu, dokonuje analizy ankiet wypełnionych przez pracowników Przedszkola i sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje Dyrektorowi Przedszkola.
-
Dyrektor Przedszkola wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Przedszkola nowe brzmienie Procedur.
Rozdział IX
§ 9. Przepisy końcowe
-
Procedury wchodzą w życie w ciągu dwóch tygodni od wydania zarządzenia o ich wprowadzeniu.
-
Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Przedszkola, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przestanie jej tekstu drogą elektroniczną.
-
Procedury ochrony dzieci udostępnia się rodzicom poprzez opublikowanie jej na stronie internetowej Przedszkola, lub wywieszenie na tablicy informacyjnej.
-
Wszelkie dokumenty, niezbędne do przeprowadzenia wyżej wymienionych procedur, znajdują się w sekretariacie Przedszkola.
Załącznik nr 1
OŚWIADCZENIE ZGODY
Wyrażam zgodę na prezentację wizerunku oraz innych danych osobowych mojej córki/syna ….………………………………………………… (w formie fotografii, filmów, prac lub nagrań), dotyczących edukacji, sportu, kultury itp., oraz innych wydarzeń związanych z życiem placówki (m.in. uroczystości, imprezy, wycieczki, konkursy, zawody) oraz w celach promocji jednostki, organu prowadzącego itp. w mediach publicznych, a także w siedzibie jednostki, organu prowadzącego i innych miejscach ogólnie dostępnych, w szczególności (proszę zaznaczyć w przypadku wyrażenia zgody):
na stronie www jednostki (lub organizatora wydarzenia) oraz
na użytkowanych przez jednostkę platformach społecznościowych (m.in. Facebook, Instagram)
(certyfikat zgodności z RODO:: https://www.privacyshield.gov/participant?id=a2zt0000000GnywAAC ).
Oświadczam również iż została mi przedstawiona informacja o przetwarzaniu danych osobowych.
………………………………....... miejscowość, data
*) niewłaściwe skreślić |
|
……………...................………………………....
……………...................……………………….... czytelne podpisy rodziców (prawnych opiekunów) |
Jako Administrator Danych Osobowych informuję, że wyrażoną zgodę ma Pani/Pan prawo wycofać w dowolnym momencie, co będzie skutkować zaprzestaniem dalszego przetwarzania danych określonych niniejszą zgodą.
Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie niniejszej zgody przed jej wycofaniem.
Podstawa prawna: Art. 7 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
……………...................………………………....
pieczęć jednostki
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
- w związku z wyrażeniem zgody na ich przetwarzanie -
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 RODO, informujemy, iż:
-
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Przedszkole Publiczne Nr 1 „STOKROTKA” w Mrągowie
z siedzibą w Mrągowie, ul. Brzozowa 7A, kod pocztowy 11-700, adres e-mail: przedszkole@stokrotka.mragowo.pl -
Inspektorem ochrony danych w tutejszej jednostce jest Pan Zbigniew Woźniak, z którym można kontaktować się poprzez adres e-mail: nowator@nowator.edu.pl, lub tel. 32/331 48 08.
-
Pani/Pana dane osobowe oraz Pani/Pana dziecka będą przetwarzane zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO, w związku z wyrażeniem przez Panią/Pana zgody na przetwarzanie danych (w tym wizerunku).
-
Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne. Może Pani/Pan w każdej chwili wycofać wyrażoną zgodę, co będzie skutkować zaprzestaniem dalszego przetwarzania, natomiast nie wpłynie na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
-
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu wycofania zgody.
-
Posiada Pani/Pan (z zastrzeżeniem wyłączeń opisanych w RODO) prawo dostępu do swoich danych osobowych zgodnie z art. 15 RODO, prawo do ich sprostowania jeśli są nieprawidłowe (art. 16 RODO), usunięcia zgodnie z art. 17 RODO
z zastrzeżeniem ust. 3, prawo do ograniczenia ich przetwarzania zgodnie z art. 18 RODO oraz przenoszenia
(art. 20 RODO) jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych (art. 21 RODO), a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul Stawki 2, 00-193 Warszawa), jeśli Pani/Pana zdaniem, przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy rozporządzenia RODO. -
Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane podmiotom zewnętrznym w sytuacjach określonych przepisami prawa oraz w uzasadnionych przypadkach na podstawie umów powierzenia przetwarzania danych (np. dostawcy usług informatycznych). Dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem.
-
Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą profilowane.
Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej
ZGODA
NA POMOC DZIECKU W ZABIEGACH I CZYNNOŚCIACH HIGIENICZNYCH
Wyrażam zgodę na pomoc dziecku
…………………………………………………………………………
Imię i nazwisko dziecka
w zabiegach i czynnościach higienicznych.
…………………………………..
Podpis rodzica/ opiekuna
Załącznik nr 3
MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA
-
Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem, obowiązujące w placówce, w której pracujesz?
tak nie
-
Czy zapoznałeś się z dokumentem Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem?
tak nie
-
Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?
tak nie
-
Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?
tak nie
-
Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika?
tak nie
-
Czy masz jakie uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem?
tak nie
Jeśli tak to jakie? ............................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
Załącznik nr 4
KARTA INTERWENCJI
-
Imię i nazwisko dziecka, grupa/oddział
……………………………………………………………………………………………………….
-
Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
-
Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
-
Opis działań podjętych przez pedagoga, wychowawcę.
Data…………………………
Działanie
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
-
Spotkania z opiekunami dziecka.
Data………………………………
Działanie
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………
6. Forma podjętej interwencji.
-
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
-
Wniosek o wgląd w sytuacje dziecka.
-
Inny rodzaj interwencji.
Jaki?.......................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
7. Dane dotyczące interwencji
………………………………………………………………………………………………………
(nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję)
Data interwencji ………………………………………………
8. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli placówka je uzyskała, działania placówki, działania rodziców.
Data ………………………….
Działanie
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………