Statut przedszkola
STATUT
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 1
„STOKROTKA”
W MRĄGOWIE
TEKST UJEDNOLICONY
Mrągowo, 30 sierpnia 2022 r.
Podstawy prawne:
-
Akt założycielski – Uchwała Rady Miejskiej w Mrągowie Nr XVII/7/99 z dnia 9 listopada 1999 r.
-
Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483)
-
Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r. (Dz. U. Nr 120 z 1991 r. poz. 526)
-
Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1915, z 2022 r. poz. 583, 1116, 1700, 1730)
-
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700, 1730)
-
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1762, z 2022 r. 935, 1116, 1700, 1730)
-
Ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1672)
-
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327, 1265)
-
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 922, z 2018 r. poz. 138, 723)
-
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. 2022 r. poz. 1634, 1725, 1747, 1768)
-
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 447, 1700)
-
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
-
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, 1491, 2052, z 2022 r. poz. 1301)
-
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych ( Dz. U. z 2022 r. poz. 530)
-
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309)
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli ( Dz.U. 2017 poz.649)
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2020 r. poz. 1280)
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2020 poz. 1280)
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 lutego 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym ( Dz.U. 2022 r. poz. 276).
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1.1. Przedszkole Publiczne Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie zostało utworzone na podstawie Uchwały Rady Miejskiej Nr XVII/7/99 z dnia 9 listopada 1999r.
2.Siedzibą przedszkola jest obiekt położony w Mrągowie przy ul. Brzozowej 7A.
3. Przedszkole stanowi jednostkę budżetową.
4.Organem prowadzącym jest Gmina Miasto Mrągowo, ul. Królewiecka 60A, 11-700 Mrągowo.
5.Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad placówką jest Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty w Olsztynie.
§ 2.1.Nazwa przedszkola używana jest w pełnym brzmieniu: Przedszkole Publiczne
Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie.
2.Na pieczęciach używana jest nazwa:
Przedszkole Publiczne Nr 1 „Stokrotka”
11-700 Mrągowo, ul. Brzozowa 7A
Tel. (89)741-60-26
3.Przedszkole posiada własne logo – kwiat stokrotki – które jest stosowane w dokumentach placówki, jako jej symbol. Przedszkole nie posiada własnego imienia, własnego sztandaru.
4.Przedszkole Publiczne Nr 1 „ Stokrotka” w Mrągowie, zwane dalej przedszkolem, jest placówką publiczną, która:
-
prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
-
przeprowadza rekrutację dzieci, w oparciu o zasadę powszechnej dostępności, zgodnie z obowiązującymi zasadami rekrutacji do publicznych przedszkoli, określonymi przez MEN;
-
zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
-
realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę wychowania przedszkolnego;
-
rodzice lub prawni opiekunowie dzieci, zawierają pisemną umowę z przedszkolem na pobyt dzieckaw placówce na dany rok szkolny.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania przedszkola
§ 3.1. Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych
i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
2. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji szkolnej.
3. Cele wychowania przedszkolnego, o których mowa w § 3. ust.2, przedszkole realizuje poprzez kształtowanie czterech obszarów rozwoju dziecka: fizycznego, społecznego emocjonalnego i poznawczego, określonych w podstawie programowej.
4.Do głównych zadań przedszkola należy:
-
udzielanie i organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z przepisami w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach;
-
sprawowanie opieki w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;
-
włączanie rodziców do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenie trudności, na jakie natrafiają w procesie rozwoju;
-
zapewnienie dzieciom pełnego bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym, tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
-
zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
-
współpraca z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną, zapewnienie w miarę potrzeb konsultacji i pomocy;
-
wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
-
wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
-
wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
-
wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
-
tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo,
w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
-
przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
-
tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
-
tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości
i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
-
tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
-
współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
-
kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
-
systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
-
systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
-
tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;
-
przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym, z tym, że nie dotyczy to:
-
dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
-
dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt 1 rodzaje niepełnosprawności,
o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt
2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949) oraz jeżeli z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka,
-
zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci w przedszkolu oraz zapewnianie bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez przedszkole;
-
realizacja programów nauczania, które zawierają podstawę programową wychowania przedszkolnego;
-
rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków poprzez obserwację zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, także wykorzystywanie wyników obserwacji w procesie uczenia i nauczania;
-
organizowanie kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
-
współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym m.in. policją, stowarzyszeniami, rodzicami w celu kształtowania środowiska wychowawczego w przedszkolu;
-
egzekwowanie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
-
dokumentowanie procesu dydaktycznego, opiekuńczego i wychowawczego, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o dokumentacji przedszkolnej
i archiwizacji.
5.Statutowe cele i zadania realizuje dyrektor przedszkola, nauczyciele i zatrudnieni pracownicy administracyjno-obsługowi we współpracy z rodzicami, poradnią pedagogiczno-psychologiczną, z organizacjami i instytucjami gospodarczymi, społecznymi i kulturalnymi, a także w porozumieniu z organem prowadzącym placówkę.
ROZDZIAŁ III
Organy przedszkola
§ 4.1. Organami przedszkola są:
-
Dyrektor przedszkola;
-
Rada Pedagogiczna;
-
Rada Rodziców
2.Każdy z wymienionych w § 4 ust.1 organów działa zgodnie z ustawą o systemie oświaty i ustawą Prawo Oświatowe. Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze Statutem przedszkola.
3.Stanowisko Dyrektora przedszkola powierza i z tego stanowiska odwołuje Burmistrz Miasta Mrągowo.
Dyrektor przedszkola
§ 5.1. Zadania Dyrektora są następujące:
-
kierowanie przedszkolem jako jednostką budżetową;
-
sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
-
przewodniczenie Radzie Pedagogicznej;
-
wykonywanie zadań administracji publicznej w zakresie określonym ustawą.
2.Dyrektor kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w przedszkolu.
3.Ogólny zakres kompetencji, zadań i obowiązków Dyrektora przedszkola określa ustawa Prawo Oświatowe i inne przepisy szczegółowe.
4.Dyrektor przedszkola:
-
kieruje działalnością opiekuńczo-wychowawczą i dydaktyczną, a w szczególności:
-
kształtuje twórczą atmosferę pracy, stwarza warunki sprzyjające podnoszeniu jej jakości,
-
przewodniczy Radzie Pedagogicznej, przygotowuje i prowadzi posiedzenia Rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszelkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej,
-
realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
-
sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami,
-
przedkłada Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w ciągu roku, wnioski i uwagi ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
-
dba o autorytet członków Rady Pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczyciela,
-
współpracuje z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców
-
stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszy, stowarzyszeń i organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza
i opiekuńcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności wychowawczo- opiekuńczej w przedszkolu, -
współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
-
udziela na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), po spełnieniu ustawowych wymogów, zezwoleń na spełnianie obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem lub w formie indywidualnego nauczania,
-
organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną wg odrębnych przepisów,
-
zawiadamia w terminie do 30 września każdego roku szkolnego dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której mieszka dziecko, o realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci przyjęte do przedszkola, które temu obowiązkowi podlegają,
-
dopuszcza do użytku przedszkolnego programy wychowania przedszkolnego,
-
wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z prawem, zawiadamiając o tym organ prowadzący i nadzorujący,
-
powołuje Komisję Kwalifikacyjną, gdy zachodzi taka konieczność,
-
inspiruje nauczycieli do innowacji pedagogicznych, wychowawczych i organizacyjnych,
-
umożliwia podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej,
-
opracowuje w porozumieniu z Radą Pedagogiczną plan doskonalenia nauczycieli,
-
skreśla wychowanka listy dzieci uczęszczających do przedszkola,
z zachowaniem zasad zapisanych w § 19 Statutu, -
powołuje spośród nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w przedszkolu Zespoły Wspierające, o których mowa w § 11 statutu przedszkola lub inne Zespoły problemowo-zadaniowe.
-
organizuje działalność przedszkola, a w szczególności:
-
opracowuje do 21 kwietnia arkusz organizacji przedszkola na kolejny rok szkolny,
-
przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatne zajęcia opiekuńczo-wychowawcze
i dydaktyczne, -
zapewnia odpowiednie warunki do jak najpełniejszej realizacji zadań przedszkola, a w szczególności należytego stanu higieniczno-sanitarnego, bezpiecznych warunków pobytu dziecka w budynku przedszkola i na placu przedszkolnym,
-
dba o właściwe wyposażenie przedszkola w sprzęt i pomoce dydaktyczne,
-
egzekwuje przestrzeganie przez pracowników przedszkola ustalonego porządku oraz dbałości o estetykę i czystość,
-
nadzoruje działalność administracyjną i gospodarczą przedszkola,
-
opracowuje projekt planu finansowego przedszkolai przedstawia go celem zaopiniowania Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców,
-
dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym przedszkola; ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
-
dokonuje co najmniej raz w roku przeglądu technicznego budynku i stanu technicznego urządzeń na placu zabaw,
-
organizuje prace konserwacyjno–remontowe oraz powołuje komisje przetargowe,
-
powołuje komisję w celu dokonania inwentaryzacji majątku przedszkola,
-
odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami,
-
wydaje rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informacje o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej w terminie do 30 kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek, albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej,
-
na wniosek rodziców wydaje zaświadczenia o realizacji przez dziecko rocznego obowiązku szkolnego lub kosztach ponoszonych przez rodziców w związku z pobytem dziecka w przedszkolu,
-
organizuje i sprawuje kontrolę zarządczą zgodnie z ustawą o finansach publicznych,
-
określa i ustala sposoby dokumentowania pracy dydaktyczno-wychowawczej,
-
odwołuje zajęcia w sytuacjach, gdy występuje zagrożenie zdrowia dzieci,
-
zawiesza się zajęcia na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
- zagrożenia bezpieczeństwa wychowanków w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z wychowankami, zagrażającej zdrowiu dzieci;
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
- nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci innego niż określone powyżej.
-
prowadzi sprawy kadrowe i socjalne pracowników, a w szczególności:
-
nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola,
-
powierza pełnienie funkcji wicedyrektorowi jeżeli została utworzona,
-
dokonuje oceny pracy nauczycieli i okresowych ocen pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych w oparciu o opracowane przez siebie kryteria oceny,
-
opracowuje regulamin wynagradzania pracowników samorządowych,
-
dokonuje oceny dorobku zawodowego za okres stażu na stopień awansu zawodowego,
-
przyznaje nagrody Dyrektora oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i pracownikom administracji oraz obsługi przedszkola,
-
występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,
o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla nauczycieli i pracowników, -
udziela pracownikom urlopów zgodnie z Kartą nauczyciela i Kodeksem Pracy,
-
załatwia sprawy osobowe nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami,
-
wydaje świadectwa pracy i opinie wymagane prawem,
-
wydaje decyzje o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego,
-
przyznaje dodatek motywacyjny nauczycielom zgodnie z zasadami opracowanymi przez organ prowadzący,
-
dysponuje środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
-
określa zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowiskach pracy,
-
współdziała ze związkami zawodowymi w zakresie uprawnień związków do opiniowania i zatwierdzania,
-
wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa,
-
Dyrektor prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla dyrektora przedszkola. Dyrektor współpracuje z organem prowadzącym i nadzorującym w zakresie określonym ustawą i aktami wykonawczymi do ustawy.
-
Dyrektor przedszkola, w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania przedszkola odpowiada za organizację realizacji zadań przedszkola, w tym z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć zgodnie z odrębnymi przepisami:
-
W przypadku zawieszenia zajęć, na okres powyżej dwóch dni dyrektor przedszkola, organizuje dla wychowanków zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;
-
zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć,
-
w szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może odstąpić od organizowania dla wychowanków zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
7. Do obowiązków dyrektora w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania przedszkola należy:
1) rozpoznanie dostępności wychowanków i nauczycieli w zakresie dostępu do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających udział dzieci w zdalnym nauczaniu;
2) wybór, we współpracy z nauczycielami technologii informacyjno-komunikacyjnych, które będą wykorzystywane do prowadzenia zdalnej pracy/kształcenia;
3) ustalenie zasad bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach zdalnych w odniesieniu do wybranej technologii informacyjno-komunikacyjnych;
4) ustalenie we współpracy z nauczycielami, źródła i materiałów niezbędnych do realizacji zadań;
5) zobowiązuje nauczycieli do dostosowania programów nauczania do możliwości ich realizacji w zdalnej edukacji i w miarę potrzeb we współpracy z Radą Rodziców
i nauczycielami;
6) we współpracy z nauczycielami, określa:
a) dostosowanie programów nauczania do możliwości ich realizacji w zdalnej edukacji,
b) tygodniowy zakres treści nauczania na zajęciach wynikających z ramowego planu nauczania,
c) sposób monitorowania postępów wychowanków oraz sposób weryfikacji ich wiedzy i umiejętności.
Rada Pedagogiczna
§ 6.1. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola.
-
W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor placówki i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
-
Zebrania Rady Pedagogicznej odbywają się według harmonogramu ujętego w rocznym planie nadzoru pedagogicznego. Zebrania Rady Pedagogicznej organizowane są w formie posiedzenia stacjonarnego lub w formie zdalnej. W miarę potrzeby zwoływane są nadzwyczajne zebrania Rady Pedagogicznej. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność opiekuńczo-wychowawcza:
-
przewodniczący zwołuje, przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie
i porządku zebrania. Datę i godzinę obrad rady pedagogicznej podaje przewodniczący do wiadomości zainteresowanym nie później niż 3 dni przed posiedzeniem. W przypadkach wyjątkowych termin 3-dniowy nie musi być przestrzegany. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań nauczyciela; -
do zawiadomienia o zwołaniu zebrania rady pedagogicznej dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał. Uzyskanie stosownych projektów i opinii od organów uprawnionych należy do przewodniczącego rady. Każdy członek rady pedagogicznej przed podjęciem decyzji musi mieć możliwość zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do projektowanych uchwał, jak również otrzymania wyjaśnień;
-
przedstawiciele organu sprawującego nadzór pedagogiczny mogą brać udział w posiedzeniu rady pedagogicznej po uprzednim powiadomieniu dyrektora przedszkola.
-
Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:
-
uchwala regulamin swojej działalności;
-
opracowuje i zatwierdza plan pracy przedszkola na każdy rok szkolny;
-
podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentu pedagogicznego;
-
podejmuje uchwały w sprawie skreślenia z listy dziecka uczęszczającego do przedszkola;
-
ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli i zatwierdza plan WDN;
-
uchwala statut przedszkola i wprowadzane zmiany do statutu;
-
ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy placówki.
-
Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących:
-
opiniuje przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego;
-
opiniuje propozycje Dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz w ramach godzin ponadwymiarowych;
-
opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
-
opiniuje projekt planu finansowego przedszkola;
-
opiniuje wniosek o nagrodę burmistrza lub kuratora oświaty dla dyrektora przedszkola;
-
opiniuje podjęcie na terenie przedszkola działalności stowarzyszeń, wolontariuszy oraz innych organizacji, których celem statutowym jest działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza;
-
wydaje opinie na okoliczność przedłużenia powierzenia stanowiska Dyrektora;
-
opiniuje pracę Dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy;
-
opiniuje ramowy rozkład dnia w przedszkolu;
-
opiniuje organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć.
-
Rada Pedagogiczna ponadto:
-
przygotowuje projekt zmian (nowelizacji) do statutu i upoważnia Dyrektora do obwieszczania tekstu jednolitego statutu;
-
może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji Dyrektora przedszkola;
-
uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych przedszkola;
-
występuje z wnioskami do organu prowadzącego w kwestiach dotyczących przedszkola;
-
uczestniczy w tworzeniu planu doskonalenia nauczycieli;
-
wybiera swoich przedstawicieli do udziału w konkursie na stanowisko Dyrektora przedszkola;
-
wybiera przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;
-
zgłasza i opiniuje kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej dla nauczycieli;
-
Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu pierwszego okresu, po zakończeniu rocznych zajęć lub w miarę potrzeb.
-
Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu prowadzącego, organu nadzorującego, Rady Rodziców lub co najmniej 1/3 jej członków.
-
Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
-
Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
-
Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej spraw, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
-
Protokoły posiedzeń Rady Pedagogicznej sporządzane są w formie pisemnej.
-
Protokół z zebrania rady pedagogicznej powinien w szczególności zawierać:
-
określenie numeru, daty zebrania i nazwiska przewodniczącego rady oraz osoby sporządzającej protokół;
-
odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania;
-
listę obecności nauczycieli;
-
uchwalony porządek obrad;
-
przebieg obrad, a w szczególności: treść lub streszczenie wystąpień, teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków, odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień;
-
przebieg głosowania i jego wyniki;
-
podpis przewodniczącego i protokolanta.
-
Do protokołu dołącza się: listę zaproszonych gości, teksty uchwał przyjętych przez radę, protokoły głosowań tajnych, zgłoszone na piśmie wnioski, oświadczenia i inne dokumenty złożone do przewodniczącego rady pedagogicznej.
-
Protokół sporządza się w ciągu 14 dni po zakończeniu obrad.
-
Protokół z zebrania rady pedagogicznej wykłada się do wglądu w sekretariacie przedszkola na co najmniej 3 dni przed terminem kolejnego zebrania.
-
Poprawki i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone nie później niż do rozpoczęcia zebrania rady pedagogicznej, na której następuje przyjęcie protokołu.
Rada Rodziców
§ 7.1. W przedszkolu działa Stowarzyszenie Rady Rodziców utożsamiane z Radą Rodziców.
-
Rada Rodziców jest kolegialnym organem przedszkolnym.
-
Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców przed innymi organami przedszkola.
-
W skład Rady Rodziców wchodzą przedstawiciele każdego oddziału przedszkolnego.
-
Wybory reprezentantów rodziców każdego oddziału przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym, w tajnych wyborach.
-
W wyborach, o których mowa ust.5, jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic (prawny opiekun).
-
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa:
-
wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady Rodziców;
-
szczegółowy tryb wyborów do Rady Rodziców;
-
zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
-
Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny z zapisami niniejszego Statutu.
-
Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
-
Rada Rodziców w ramach kompetencji stanowiących:
-
uchwala regulamin swojej działalności;
-
uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Program Wychowawczy, o ile taki jest wprowadzany;
-
uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Program Profilaktyki, o ile taki jest wprowadzany.
-
Programy, o których mowa w ust.10. pkt 2) i 3), Rada Rodziców uchwala w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego, po wcześniejszym uzyskaniu porozumienia z Radą Pedagogiczną.
-
W przypadku, gdy w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego Rada Rodziców nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programów Wychowawczego i Profilaktyki, programy te ustala Dyrektor przedszkola w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez Dyrektora przedszkola obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
-
Rada Rodziców w zakresie kompetencji opiniujących:
-
opiniuje projekt planu finansowego przedszkola składanego przez Dyrektora;
-
opiniuje podjęcie działalności organizacji i stowarzyszeń na terenie przedszkola;
-
opiniuje pracę nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. Rada Rodziców przedstawia swoją opinię na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego. Nieprzedstawienie opinii nie wstrzymuje postępowania;
-
opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności wychowania i kształcenia, w przypadku, gdy nadzór pedagogiczny poleca taki opracować;
-
opiniuje wprowadzanie dodatkowych zajęć.
-
Rada Rodziców może:
-
wnioskować do Dyrektora przedszkola o dokonanie oceny nauczyciela z wyjątkiem nauczyciela stażysty;
-
występować do Dyrektora przedszkola, innych organów przedszkola; organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego z wnioskami
i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola; -
delegować swojego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora przedszkola;
-
delegować swojego przedstawiciela do Zespołu Oceniającego, powołanego przez organ nadzorujący do rozpatrzenia odwołania nauczyciela od oceny pracy.
-
Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców przedszkola oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności przedszkola, a w szczególności działanie na rzecz opiekuńczej funkcji przedszkola.
-
Zadaniem Rady Rodziców jest w szczególności:
-
pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań przedszkola;
-
gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspierania działalności przedszkola, a także ustalanie zasad użytkowania tych funduszy;
-
zapewnienie rodzicom we współdziałaniu z innymi organami przedszkola, rzeczywistego wpływu na działalność przedszkola, wśród nich:
-
znajomość zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolu i w grupie, uzyskiwanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka i jego postępów lub trudności,
-
znajomość statutu przedszkola, uzyskiwania porad w sprawie wychowania
i dalszego kształcenia swych dzieci, -
wyrażanie i przekazywanie opinii na temat pracy przedszkola,
-
określanie struktur działania ogółu rodziców oraz Rady Rodziców.
Zasady współdziałania organów przedszkola
§ 8.1. Wszystkie organy przedszkola współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działania i podejmowanie decyzji przez każdy organ w granicach swoich kompetencji.
-
Organy przedszkola mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji.
-
Uchwały organów przedszkola prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących, oprócz uchwał personalnych, podaje się do ogólnej wiadomości w formie pisemnych tekstów uchwał umieszczonych na tablicy ogłoszeń.
-
Rodzice przedstawiają swoje wnioski i opinie Dyrektorowi przedszkola poprzez swoją reprezentację, tj. Radę Rodziców, w formie pisemnej lub Radzie Pedagogicznej w formie ustnej na jej posiedzeniu.
-
Wnioski i opinie rozpatrywane są zgodnie z procedurą skarg i wniosków.
-
Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania, opieki i kształcenia dzieci według zasad zgodnych z koncepcją pracy przedszkola i przyjętym programem.
-
Wszelkie sprawy sporne rozwiązywane są wewnątrz przedszkola, z zachowaniem drogi służbowej i zasad w §8. niniejszego Statutu.
-
Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
-
W przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną a Radą Rodziców:
-
prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do Dyrektora przedszkola;
-
przed rozstrzygnięciem sporu Dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;
-
Dyrektor przedszkola podejmuje działania na pisemny wniosek któregoś
z organów – strony sporu; -
swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem Dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.
-
W przypadku sporu miedzy organami przedszkola, w którym strona jest Dyrektor, powoływany jest Zespół Mediacyjny. W skład Zespołu Mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów przedszkola, z tym, że Dyrektor przedszkola wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole.
-
Zespół Mediacyjny w pierwszej kolejności powinien prowadzić postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu, podejmuje decyzję w drodze głosowania.
-
Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie Zespołu Mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne.
-
Każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia do organu prowadzącego.
ROZDZIAŁ IV
Organizacja przedszkola
§ 9.1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci
w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
-
Przedszkole jest siedmiooddziałowe.
-
Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu wynosi 175.
-
Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
-
W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole, liczba dzieci w oddziale może być niższa lub wyższa jeśli przepisy prawa dopuszczają taką możliwość.
-
Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku. Dzienny czas pracy przedszkola ustala się na 10,5 godziny od 6.00 do 16.30.
-
Odbieranie dzieci z przedszkola trwa do godziny 1630.
-
Przedszkole funkcjonuje przez cukały rok szkolny, z wyjątkiem przerwy wakacyjnej.
-
Czas trwania przerwy wakacyjnej i jej termin ustala organ prowadzący przedszkole na wspólny wniosek Dyrektora i rady rodziców.
-
W okresach niskiej frekwencji dzieci (ferie zimowe, ferie wiosenne, okresy przedświąteczne, wysoka zachorowalność, tzw. długie weekendy) Dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów z zachowaniem liczebności w grupie.
-
Podstawa programowa jest realizowana w godzinach 700 - 1200.
-
Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział przedszkolny opiece jednego lub dwóch nauczycieli. Dyrektor przedszkola w miarę możliwości zapewnia zachowanie ciągłości pracy wychowawczej przez cały okres funkcjonowania grup.
-
Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada:
-
7 sal do zajęć dla poszczególnych grup;
-
szatnię dla każdej grupy dzieci;
-
gabinety specjalistyczne:logopedyczny, terapeutyczny logopedyczno-terapeutyczny;
-
pomieszczenia administracyjne i gospodarcze;
-
kuchnię;
-
plac zabaw wyposażony w urządzenia rekreacyjno-sportowe dostosowane do wieku.
-
Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez Dyrektora przedszkola, najpóźniej do 21 kwietnia każdego roku.
-
W arkuszu organizacji przedszkola określa się:
-
liczbę oddziałów przedszkolnych;
-
liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
-
tygodniowy wymiar zajęć religii, języka mniejszości narodowej; jeśli zachodzi taka potrzeba;
-
czas pracy poszczególnych oddziałów;
-
liczbę nauczycieli ogółem, w tym nauczycieli zajmujących kierownicze stanowiska;
-
liczbę pracowników administracji i obsługi;
-
ogólna liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
-
Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
-
Rytm dnia w przedszkolu(ramowy rozkład dnia):
Dzieci młodsze
6.00–7.00 Schodzenie się dzieci w grupie I „Krasnale”
7.00–8.00 Zabawy swobodne dzieci. Zabawy i gry dydaktyczne, tematyczne, konstrukcyjno-manipulacyjne. Praca indywidualna i zespołowa o charakterze obserwacyjnym, stymulującym.
8.00–8.10 Zabawy ruchowe.
8.10–8.20 Zabawy logopedyczne.
8.20–8.30 Przygotowanie do śniadania, czynności higieniczno-sanitarne.
8.30–8.50 Śniadanie.
8.50–9.00 Mycie zębów.
9.00–9.40 Zintegrowana działalność edukacyjna w oparciu o podstawę programową.
9.40–10.20 Swobodna zabawa dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela.
10.20–10.30 Czynności samoobsługowe.
10.30–11.30 Zabawy ruchowe na powietrzu, spacery, wycieczki, obserwacje przyrodnicze. Zabawy swobodne na placu przedszkolnym.
11.30–11.45 Przygotowanie do obiadu, czynności higieniczno-sanitarne.
11.45–12.10 Obiad.
12.10–12.25 Zabiegi higieniczne, przygotowanie do relaksu– nabywanie umiejętności samoobsługowych związanych ze zdejmowaniem i zakładaniem elementów garderoby.
12.25–14.00 Relaks, słuchanie bajek, muzyki–wyciszenie.
14.10–14.25 Podwieczorek.
14.00–14.10 Przygotowanie do podwieczorku. Czynności higieniczne
i samoobsługowe.
14.25–15.30 Zabawy ruchowe i muzyczne, zabawy w sali według zainteresowań dzieci, zabawy tematyczne, układanki, oglądanie książek. Praca indywidualna i zespołowa o charakterze obserwacyjnym, stymulującym. Prace porządkowo-gospodarcze. Rozmowy z rodzicami.
15.30–16.30 Rozchodzenie się dzieci w grupie I „Krasnale”.
Dzieci starsze
6.00–7.00 Schodzenie się dzieci w grupie I „Krasnale”.
7.00–8.00 Zabawa swobodna z inicjatywy dzieci. Zabawy i gry dydaktyczne, tematyczne. Praca indywidualna i zespołowa o charakterze obserwacyjnym, stymulującym, korekcyjno-kompensacyjnym.
8.00–8.10 Ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe.
8.10–8.20 Zabawy i ćwiczenia logopedyczne.
8.20–8.30 Przygotowanie do śniadania, czynności higieniczno-sanitarne.
8.30–8.50 Śniadanie. Realizacja założeń programowych z zakresu kształtowania nawyków żywieniowych i kulturalnych oraz dbałości o zdrowie.
9.00–10.00 Realizacja zajęć edukacyjno-wychowawczych z całą grupą w oparciu
o podstawę programową. Organizowanie zabaw twórczych i ruchowych zgodnie
z tematyką zajęć. Zajęcia języka angielskiego.
10.10–10.20 Swobodna zabawa dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela.
10.20–10.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem.
10.30–11.30 Zabawy swobodne na placu przedszkolnym, zajęcia ruchowe, spacery, wycieczki.
11.30–11.45 Przygotowanie do obiadu, czynności higieniczno-sanitarne.
11.45–12.10 Obiad.
12.10–12.25 Zbiegi higieniczne, przygotowanie do relaksu.
12.25–13.00 Słuchanie bajek, ćwiczenia relaksacyjne. Gry i zabawy w małych zespołach, działalność plastyczno-konstrukcyjna. Zabawa w teatr, zabawy z inicjatywy dzieci, praca indywidualna, praca z dzieckiem zdolnym. Zajęcia dodatkowe.
13.00–14.00 Zabawy ogólnorozwojowe.
14.00–14.10 Przygotowanie do podwieczorku, czynności organizacyjno- porządkowe.
14.10–14.25 Podwieczorek.
14.25–15.30 Zabawy ruchowe, kreatywne, zabawy w sali i na powietrzu według zainteresowań dzieci, zabawy tematyczne, twórcze, gry, praca indywidualna, prace porządkowo-gospodarcze. Rozmowy z rodzicami.
-
–16.30 Rozchodzenie się dzieci w grupie I „Krasnale”.
-
Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem poprzez:
-
realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w §13 ust. 6 niniejszego Statutu;
-
zagospodarowanie czasu przebywania w przedszkolu z uwzględnieniem możliwości fizycznych, wieku dzieci i ich potrzeb;
-
opracowanie przez nauczyciela miesięcznych planów pracy, które uwzględniają różnorodne formy i metody zajęć;
-
przestrzeganie liczebności grup;
-
odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;
-
oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami;
-
prowadzenie zajęć z wychowania komunikacyjnego